Når jorden er fjernet, bliver der promenade. Foto: Realdania |
»Projektet viser, at små skibe stadig har deres berettigelse
i en tid, hvor udviklingen går mod færre og større havne. Her lægger vi til ved
en midlertidig kaj direkte ved byggepladsen og læsser mange tusinde tons med
store kraner. Kajen har vi i øvrigt selv været med til at designe til formålet.
Alt i alt kombinerer projektmodellen høj pålidelighed og effektivitet med
optimal bæredygtighed og attraktiv totaløkonomi.« Sådan fortæller Jens Madsen
til bygtek.dk. Jens Madsen er partner i WaterWay Shipping, som skal fjerne 100.000
tons jord fra et nyt 3-tages parkeringsanlæg under Kvæsthusmolen.
»Skibet kan lægge til ved byggepladsen, og i en enkelt
daglig last kan vi have 2100 tons jord. Det svarer til, at vi hver dag sparer
København for 63 lastbiler, der kører frem og tilbage, siger siger Christian
Foshammer, der leder byggeriet for hos NCC Construction.
Så tænk hvis f.eks. Metroselskabet havde flyttet byggepladsen
i Nørrebroparken få hundrede meter til den tidligere godsbaneteminal ved
Nørrebro Station. Så kunne der været sparet mange lastvognstog på det
tætbefolkede Nørrebro.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar