fredag den 3. juli 2009

Når nu nye pladser alligevel brækkes op ...

De næste 8-10 sker der store ændringer i byens gadebillede, mens metrobyggeriet står på. Kongens Nytorv, som for få år siden fik nye træer og ny belægning, bliver brækket op. Belægningen samt alle lindetræerne fjernes, og undervejs i byggeprocessen vil trafikken blive begrænset og ændret i takt med arbejdet. Desuden vil arkæologer fra Københavns Bymuseum overvære den første del af arbejdet. Det samme sker med Rådhuspladsen, som også fik ny belægning for få år siden.
Så kunne man spørge om to ting:
1.) Hvorfor skal belægninger laves så bastante i asfalt, brosten og lignende? Der kommer garanteret en ny omlægning, en ny metro, en ændring af den eksisterende inden for de næste 20-30 år. I Amsterdam fx er belægningen klinker, som alligevel skal lægges om med års mellemrum. Det kunne man forsøge i København.
2.) Hvis arkæologerne finder noget interessant – som de gjorde ved det første metroarbejde – kunne det inddrages i metroen, som det ses ved det underjordiske arbejder i Paris.

Ingen kommentarer: