fredag den 11. september 2009

Bydesign kræver nogle gange adfærdsregulering


Hegnet skal få cyklisterne til at stå af og trække. Men det ser godtnok for besværligt ud. Foto: JG
Københavns Kommune designer gadeinventar på livet løs, cykelanlæg, busanlæg, pladsanlæg. Men det er som om brugerne ikke altid forstår designet og hvordan det skal bruges. Skal man så gøre designet tydeligere – eller skal man også regulere brugerne med anvisninger? Tag nu cykelanlæg langs Søerne eller på Nørrebrogade. Det er som om cyklister og bilister ikke altid forstår hensigten med asfaltfarve og anvisningstavler. Så måske skal der nogle nærværende autoriteter ude på stederne.
Trafik- og miljøborgmester Klaus Bondam har foreslået Københavns politidirektør, at cyklende betjente skal fange narkokriminielle på Vesterbro. Hvorfor stoppe her? I resten af København er der også kriminielle – og mange af dem kører på cykel og i bil. Ja faktisk er færdselsloven den mest overtrådte lov på gaden.

Ingen kommentarer: