torsdag den 30. oktober 2008

Katalog om oplevelsesøkonomi

Kulturminister Carina Christensen fremlagde 21. oktober inspirationskataloget ’Reach out!’: Kataloget er et startskud til en ny strategi, der skal ruste kulturinstitutionerne bedre til oplevelsesøkonomien, og det bugner af nye metoder til at lære brugerne at kende og inddrage dem i kulturaktiviteterne. ’Reach out!’ er 29 konkrete eksempler på, hvordan kulturinstitutioner og kunstnere har arbejdet med brugerinddragelse på nye måder - for at møde oplevelsesøkonomiens udfordringer, for at opsøge nye brugergrupper eller for at fremme en kvalitetsudvikling. De 29 eksempler stammer fra et bredt udsnit af kulturens verden, bl.a. teater, musik, billedkunst, arkitektur, design, film, medier, museer og biblioteker.
For yderligere at fremme brugerinddragelse i kulturen vil kulturministeren i 2009-2011 afsætte 5 mio. kr. til et tværgående netværk, der bl.a. skal ruste kulturinstitutionerne til oplevelsesøkonomien ved at skabe større viden om metoder og projektdesign inden for brugerinddragelse. Netværket skal også gøre det lettere at søge sammen med partnere fra bl.a. erhvervslivet og forskningsverdenen om større projekter.
Inspirationskataloget og initiativet vedrørende 5 mio. kr. til et tværgående netværk vil blive drøftet nærmere på en konference for kulturlivet i december.

Ingen kommentarer: