fredag den 31. oktober 2008

Minibusser i Indre By

En elektrisk minibus skal fra marts 2008 køre på en ensrettet rundtur fra Rådhuspladsen via Hovedbanegården, Frederiksholms Kanal, Højbro Plads, Det Kongelige Teater, Nyhavn, Dr. Tværgade, Kultorvet, Nørreport og Gammel Torv tilbage til Rådhuspladsen.
Ruten er ca. 7,8 km lang og vil få 22 stoppesteder, hvoraf de 14 skal etableres. I følge busselskabet Movia skal de nye stoppesteder »anlægges i videst muligt omfang tæt ved essentielle mål som seværdigheder, parkeringshuse og butiksområder«.
I følge Movia henvender den nye buslinie sig primært til passagerer i det centrale København, hvor det skulle blive bliver nemmere at komme fra fra Middelalderbyen til hhv. Nørreport og Hovedbanegården. Bussen tager også en tur i omkring Skuespilhuset og Dronningens Tværgade (men ikke til fx Østerport Station).
Citybussen vil på en stor del af sin rute køre, hvor der i forvejen kører store busser, og der vil være områder, som ikke er dækket, fx omkring Strædet, Kronprisessegade, Fiolstræde og Købmagergade.
Der bliver ifølge Movia seks minutter mellem afgangene og ingen egentlig køreplan. På de mest trafikerede dele af ruten skal man vente ved et stoppested, de øvrige strækninger skal man vinke vinke til chaufføren, hvis man vil med bussen, siger Movia. Så må man håbe at passagerne kan finde ud af hvor det er.
Det er Arriva Skandinavien der skal drive linjen med ni busser af typen Tecnobus Gulliver.
Busserne vil være handicapvenlige og have plads til ti siddende passagerer og omkring 15 stående.
I 1981 kørte der tre minibusser rundt i København som et forsøg finansieret af række af større virksomheder og forretninger i Københavns Indre By. Ruten dengang var også dengang ensrettet fra Israels Plads, Åbenrå, Gammel Mønt, Pile Stræde, Skindergade, Nørregade og retur, en tur på ca. 15 minutter med et interval på ca. 7 minutter. Forsøget blev stoppet med årets udgang, angiveligt pga. mangel på passagerer. Busserne havde dog også store vanskeligheder med at komme frem i den voldsomme juletrafik.

Ingen kommentarer: