torsdag den 30. oktober 2008

Som New York, London, Paris og Milano

Den modezone som angiveligt skal bringe Danmark til tops på den globale modescene, blev oprettet i sommeren 2008. Det var daværende økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, som stod for udpegningen af mode som den første danske oplevelseszone. Modezonen skal skabe en fælles platform for den danske modebranche og bidrage til at gøre Danmark til verdens femte centrum for mode – på linie med New York, London, Paris og Milano. Modezoneen er den første af i alt fire danske oplevelseszoner, og den skal skabe en fælles platform for et ’modedanmark’.
Ambitionerne er høje. Som Bendt Bendtsen sagde i sommer:
»Modezonen skal placere Danmark blandt verdens modecentrum – på linje med New York, London, Paris og Milano. Den danske modebranche er højt udviklet og kan på flere punkter godt måle sig med de helt store«.
Bag modezonen står et konsortium af en række stærke partnerne fra den danske modebranche med Danish Fashion Institute (DAFI) som projektholder, BEC Design, TEKO Centeret, Kolding Design Skole, Danmarks Eksportråd, Dansk Design Center, Wonderful Copenhagen, Modekonsortiet og Dansk Erhverv.
Modezonen får et budget på 17 mio. kr. over de næste tre år. Heraf kommer de 8,3 mio. kr. fra Økonomi- og Erhvervsminsteriet.

Ingen kommentarer: