tirsdag den 9. juni 2009

Cykelpark i Østre Anlæg ikke det mest oplagte


Cykister vil gerne have cykelruter gennem pladser – men det er ikke altid lige let at komme frem! Foto: JG
Da Copenhagen X i oktober 2007 på to workshops bad københavnerne om at finde på forslag, der kan gøre København til verdens bedste cykelby, kom hundredevis om bl.a. bredere cykelstier, ruter gennem pladser og parker – og om et minimum af regler. Men der kom også forslag om en bedre adfærd, at alle skal deltage i cyklistkurser for at lære god adfærd.
Hvis alle forslagene blev realiseret ville det ændre radikalt på livet og lydniveauet i Københavns gader og stræder. Men som Copenhagen X også konkluderer: »Dilemmaet er at få det hele til at gå op i en højere enhed. For hvis man laver bredere cykelstier, hvordan så med pladsen til for eksempel busserne? Og hvis man laver cykelårer igennem parkerne, hvad så med sikkerheden for alle de andre, der bruger parken til at slappe af?«
Nu har Københavns Kommune så brugt forslaget om at lave cykelparker, i første omgang Fælledparken – hvor man i forvejen må cykle på udvalgte stier – og Østre Anlæg, hvor det ikke er mest oplagt, fordi der er gode cykelveje omkring parken.
Mest oplagt ville være at omdanne Kongens Have og Frederikberg Have til cykelparker, fordi de i forvejen fungerer som grønne (og altså ulovlige) smutveje, men de sorterer under staten. De mest oplagte cykelparker er de mange parker, der danner grønne forløb, fx Grøndalsparken og Degnemosen.

Ingen kommentarer: