fredag den 8. oktober 2010

Slut med magasin om byen

Oktober-udgaven af Magasinet KBH bliver sandsynligvis det sidste, skriver journalisten.dk. Københavns Kommune har besluttet at stoppe bevillingen, og redaktionen forbereder sig allerede nu på, at der ikke kommer flere magasiner. KBH har siden 2005 været det gratismagasin i København, "som mere end nogen andre har fulgt de store forandringer, byen gennemlever i disse år." som det hedder. "På rekordtid er bladet blevet det største magasin i København med et oplag på 30.000 eksemplarer."
"Men trods stor popularitet har magasinet aldrig formået at klare sig alene ved hjælp af annoncører. Den største sponsor har siden starten i 2005 været Realdania, og i 2007 kom så også Københavns Kommune til." Så med lidt ond vilje kunne man kalde KBH betalt reklame for kommunens planer.byens udvikling.
I forbindelse med Københavns Kommunes seneste forhandlinger om budgettet for 2011 blev det besluttet, at man indstiller bevillingen til Magasinet KBH. Og på redaktionen kommer det som en overraskelse:
"Vi er meget forundrede, da vi mener, at vi leverer særdeles effektiv kommunikation for uhyre små midler. Særligt med tanke på, hvor mange millioner af borgernes skattekroner der bruges på kommunikationspersonale og forskellige kampagner, tryksager og strategier," skriver redaktionen i en afskedshilsen sammen med udgivelsen af oktobernummeret i dag.
KBH var et flot blad, det var gratis, så selvfølgelig var det en "succes", dvs det blev revet væk. Men var det et blad, der blot opfyldte minimumskrav til journalistisk praksis, fx kritisk sans over for de kommunale planer? Umiddelbart nej, men det kan kun en neutral udefrakommende undersøge. Så herfra en opfordring til en undersøgelse af magasinet som "storbyjournalistik", "borgerjournalistik" eller lignende.

Ingen kommentarer: