onsdag den 24. oktober 2007

Ny metro med forhindringer

Københavns Kommunes udvalg for teknik og miljø skal 24. oktober diskutere 14 forslag til hvordan de nye metrostationer skal placeres i byrummet. Det skal være bl.a. ske ud fra helhedssyn, udformningen skal ske i overensstemmelse med den lokale identitet, og stations og forpladserne skal udformes optimalt i forhold til »tilgængelighed, byliv og byrummets æstetiske udtryk«.
Jeg er sikker på at metroen vil styrke København som en »unik europæisk metropol«, men der er flere af forslagene, som virker direkte tåbelige og hæmmende for det unikke.
Generelt er der for få tunneller. I andre metropoler har man netop flere muligheder for at komme under befærdede gader. Det bliver der ikke mulighed for i København. Folk til stationerne på Rådhuspladsen, Kgs. Nytorv, Slotsholmen med Christiansborg og ved Marmorkirken skal stadig over stærkt befærdede gader.
På Kgs. Nytorv vil der i fremtiden være to nedgange til metroen klos op af hinanden. Det er godt nok to forskellige linjer, men når målet nu er » minimal forandring af det eksisterende byrums karakter.« som det hedder i debatoplægget, skulle man da bruge den eksisterende nedgang, der fik adgang til begge linjer.
På Rådhuspladsen vil man rive busterminalbygningen ned og lægge metronedgangen ved siden af busterminalen, og man vil opretholde den umulige cyklistgennemkørsel. Lad os håbe at man i samme anledning gentænker cyklistforholdene. Rådhuspladsen er vel nok den største planlagte forhindring for cyklister fra Vesterbrogade til Indre By.
http://www3.kk.dk/Politik%20og%20Demokrati/ByensPlaner/Metroring.aspx

Ingen kommentarer: