fredag den 12. december 2008

Nørrebrogade-forsøget et både-og

Nørrebrogade blev den store vinder ved trafikforsøget, Elmegade den store taber, fordi den havde en stigning i biltrafikken på over 70 %. Dog har gaden mistet busserne, som i stedet kører på Fælledvej. Det kan opleves både positivt og negativ. Og sådan er det meget i Nørrebrogade-forsøget der er. Forsøget var sat igang med tre formål – og ingen af dem kan der siges noget entydigt om ifølge den undersøgelse, som blev foretaget af ingeniørfirmaet COWI.
  1. Byrummet skulle forskønnes og bylivet styrkes.
  2. Cyklisternes forhold skulle forbedres på belastede strækninger.
  3. Den kollektive transport skulle styrkes.
For at tage den kollektive transport først, så ved man ikke, om forsøget er en forbedring, fordi bussernes køreplaner ikke havde taget hensyn til forsøget! Den største forbedring er, at buspassagererne ikke er så bange for cyklisterne som tidligere, fordi de har fået en helle ved busstoppestederne.
Cyklisterne har fået mere plads visse steder, men de skiftevis brede og smalle cykelstier angives som et problem. Det er også et problem, at cykelstier og cykelbaner i langt højere grad er blevet brugt til parkering. Men COWI kan ikke angive, om der er kommet ret mange flere cyklister i forsøgperioden. Måske er der kommet 15 % flere, men det kræver en længere periode (med fx sommervejr) for at finde ud af.
Og hvad angår et smukkere byrum, så konkluderer undersøgelsen, at byrummet selvfølgelig opleves rarere med mindre biltrafik, men at man burde bruge de færre biler til at skabe en mere fodgængervenlig udformning af gaderummet.

Ingen kommentarer: