søndag den 29. marts 2009

De satans cykler

Du kender det sikkert som fodgænger: Cykler sat på kryds og tværs, gerne midt på fortovet eller ved nedgangen til en metrostation eller foran indgangen til Frederiksberg Centret.
Ifølge politiken.dk fjernes cyklerne i Århus fra området omkring byens jernbanestation, hvis de ikke står i stativ. Og når den nye metroring i København etableres, så vil kursen også være hård over for parkerede cykler omkring Marmorkirken. De cykler, som ikke køres ned i en parkeringskælder, fjernes, har Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen truet med.
Den kurs er forkert, mener Erik Bølling-Ladegård, som er byplanlægger og arbejder for Dansk Cyklist Forbund. Man kan ikke true folk til at ændre adfærd, mener han ifølge politiken.dk.
»Det, der ændrer på adfærden er at forbedre forholdene«, siger han.
»Hvis de er i orden, så der er pladser nok, så pladserne er synlige og lettilgængelige, så bliver de brugt. Der skal blot god omtanke og god planlægning til«.
Stejle ramper til metro-kældreEt eksempel er parkeringsforholdene ved de eksisterende metrostationer i København. De har særlige cykelkældre, men det kniber med at få cyklisterne til at benytte dem.
Det hænger blandt andet sammen med, at trapperne ned til kældrene er meget stejle, og at de ofte er dårligt skiltede.
»De skal indrettes, så også ældre og kvinder med børn kan komme op igen«, siger han om adgangsforholdene til parkeringskældrene. Nu er der ikke mange ældre der cykler, og helt uvidenskabeligt: Der er ikke mange cyklende kvinder med børn, som bruger metroen, kælder eller ej.
Bølling-Ladegård har været med til at udarbejde en håndbog om cykelparkering, der skal vise kommunerne og andre, hvordan opgaven bedst løses.

Ingen kommentarer: