mandag den 8. august 2011

Magasin om byen. Eller er det?

Et kvartalsmagasin ihvertfald om mennesker.
»Hos Københavner skal der være autentisk og højt til loftet«. Sådan lyder programerklæringen fra det nye kvartalsmagasin Københavner. Og man kunne tilføje: »Du skal også have god tid og en stærk læselyst«. For magasinet lægger ud med artikler der er længere end Frederikssundsvej og i en ikke umiddelbart tilgængelig stil.
Der er essays, fx om Sydhavnen, om Amager og om Master Fatmans performance i Hvidovre i firserne. Og der er en artikel fra åbningsaftenen på Diskotek U-Matic, også i firserne.
Der er også artikler om nutiden, fx opskriften på Atlas Bars rødbedebøffer.
Modtagelsen har generelt ikke været venlig. Fx skriver Redaktøren af Kommunikationsforum, Timme Bisgaard Munk:
»Trods ambitioner om at ligne både Press og The New Yorker, er magasinet Københavner lige så tandløst som Bo Bedre. Det er netop det, der er så provokerende. For mens Danmark er i krise, så vælger Københavns in-crowd atter engang at lukke øjnene for alt andet end sig selv. Er det ikke på tide, at gammel-hipsterne begraver sig selv som journalist-type?«

Første udgave er på 148 sider og koster 50 kr. 

Ingen kommentarer: